Saturday 27 September 2014

Pembuatan Ki-51 di Miri,Borneo

Kemahiran yang pintar dan ketabahan Ronnie Olsthoorn yang datang secara luar biasa menyebabkan Ronnie meniru enjin pembuatan Sonia yang asal dari Jepun yang ditembak jatuh.Imej daripada saat-saat terakhir bagi Ki-51 'Sonia' daripada ke-10 Dokuritsu Hikodan Shireibu
(Ibu Pejabat Briged Udara Bebas - 独立 飛 行 団 司令部) yang berhampiran landasan kapal terbang Miri, Borneo pada jam 1155 pada 22 Mac 1945 yang berlegar legar di ruang udara di Miri.Nota pembuatan bahawa 'Sonia' yang asal mempunyai kecanggihan dan direka ditambah baik lagi yang merangkumi pertikaian roda dikeluarkan.

Kapal terbang yang asal bernama 'Sonia' telah ditembak jatuh dari hidung kapal nya, atas dan secara tidak sengaja pihak British tersalah menembak pinggang sisi kanan sebuah PB4Y-1 daripada VPB-117 diterbangkan oleh Lt A G USNR Elder yang terlibat dalam pencarian di pantai Barat Laut Borneo.Kerana kapal terbang PB4Y-1 disangka sekutu 'Sonia', yang dikenal pasti sebagai 'Kate' (Nakajima B5N1 / 2) dengan penanda bahagian bawah yang belum menarik balik (!), Baru sahaja berlepas dari Miri sebagai PB4Y-1 adalah kira-kira untuk memulakan pengeboman dan pemberondongan berjalan di jalur dari ketinggian 500 kaki diudara. Lt Elder berpaling ke ekor kapalnya PB4Y-1 dan kemudian berpatah balik ke Miri Airport bersama orang nya manakala penembak beliau dipecat mengikut pusingan jam dari 7 dan 8 pada kedudukan jam pada peta di Miri.Kapal perang 'Sonia' kemudian bergolek ke kanan dan terhempas di bola api di tepi jalan di bawah. Nota pembuatan nya dijumpai di atas kereta dengan pintu terbuka di jalan raya. Pembesaran bingkai 2 pembuatan daripada asal 'Sonia' juga diterbitkan semula di halaman 23 cemerlang Arawasi Eagle Eye Siri No 1 yang diguna pakai pada enjin kapal terbang yang baru iaitu Ki-36 dan Ki-51 tetapi lokasi tempat pembuatan belum dikenal pasti sama ada di Mili Atoll di Marshall Kepulauan atau di landasan kapal terbang Miri di Borneo di mana yang ke-10 telah beroperasi pada masa dan di mana kejadian ini benar-benar berlaku.Kapal terbang Ki-51 adalah biasanya agak berguna, yang dapat digerakkan sebagai seorang pejuang
dengan 2 x 12.7mm di sayap, seperti ke-73 Dokuritsu
Perjuangan semasa epik pemimpin Jepun iaitu Hiko Chutai Kapten Shimada ini dengan Lindbergh dan FG-49 P-38s di Amahai Bay dalam Halmaheras pada 28 Julai 1944
ditunjuk. Tetapi dalam hal sebegini ia adalah mungkin terkejut tanpa penembak dan pemerhati di tempat duduk belakang dan yang kurang bernasib baik apabila perintis mereka kemungkinan seorang pegawai kakitangan dan bukannya
flyer pertempuran.

Pesawat itu dilengkapi bendera selimut burik dengan jalur fiuslaj gelap dengan sempadan cahaya dan kebesaran digayakan '10' pada sirip dan kemudi bahawa PB4Y-1 krew digambarkan sebagai "sinaran". Pesawat identiti kemudiannya memperbetulkan untuk diguna pakai pada kapal terbang yang bernama'Ann' (Mitsubishi Ki-30) oleh kakitangan cerdas,sejenis dengan persamaan pembuatan seperti Ki-51.
Jelas dari pengkaji banyak mengatakan USN serta laporan yang mengelirukan antara pertempuran USMC terhadap rekod Jepun bahawa Ki-51 'Sonia, terutamanya dalam setiap serangan khas yang beroperasi,sering salah dikenal pasti sebagai 'Val (Aichi D3A1 / 2).Semasa perang dunia ke-2 tamat pesawat pengangkut A Ki-54 'Hickory' daripada ke-10
Dokuritsu Hikodan Shireibu digunakan untuk menyampaikan
delegasi penyerahan Jepun di bawah kuasa Lt Ketua Masao Baba ke Labuan, Borneo pada bulan Ogos
1945 dan dijalankan mengikut perjanjian perdamaian.Dan berakhir lah era hebat kapal perang yang berenjin meyerupai kapal terbang "Sonia" ini.Kapal Sonia milik Jepun telah ditembak di Marudee,Baram pada tahun 1943.

Imej kredit: Ki-51 NARA melalui Ronnie Olsthoorn;
KI-54 Memorial Perang Australia

No comments: